Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met de cookies voor Google-advertenties. Meer info.
   

 

 

 

 

 

 blz. 1  

Kamerstukken II 2011-2012, 33 162

Wijziging van enkele socialezekerheidswetten in verband met een andere vormgeving van de exportbeperking in de Algemene Kinderbijslagwet en het regelen van overgangsrecht voor de situatie van opzegging of wijziging van een verdrag dan wel een daarmee gelijk te stellen situatie

 

 

Nr.r3 MEMORIE  VAN  TOELICHTING

 

Inhoudsopgave

xAlgemeen
1 Inleiding
2 Wijzigingen Algemene Kinderbijslagwet
3 Overgangsrecht
4 Gelijke behandeling
5 Handhaving
6 Inwerkingtreding
7 Financiële effecten
8 Ontvangen commentaren
xArtikelsgewijs
xx Artikelen I t/m VIII

 

 

Algemeen

 

1. Inleiding


     Het huidige kabinet streeft naar de beperking van de export van uitkeringen. Eén van de maatregelen die in het Regeerakkoord ¹ is aangekondigd, is het stopzetten van de betaling van kinderbijslag en het kindgebonden budget voor kinderen die wonen buiten de Europese Unie ² (hierna: EU) (hierna: export van kinderbijslag en het kindgebonden budget) uiterlijk per 1 januari 2014. Deze maatregel heeft de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) in een brief aangekondigd aan de Tweede Kamer.³ Vervolgens is deze brief besproken tijdens het algemeen overleg 10 februari 2011.

1. Kamerstukken II 2010-2011, 32 417, nr. 15.
2. In dit verband wordt onder Europese Unie telkens ook verstaan: De Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland.
3. Brief van 22 december 2010 (Kamerstukken II 2010-2011, 32 500 XV, nr. 57).

     Vóór invoering van de Wet BEU ¹ gold in Nederland het volledige personaliteitsbeginsel. De rechthebbende kreeg in beginsel elke Nederlandse socialeverzekeringsuitkering over de hele wereld uitbetaald als ware hij in Nederland woonachtig. Met het personaliteitsbeginsel was het Nederlandse stelsel uniek in Europa en waarschijnlijk in de wereld.

1. De Wet beperking export uitkeringen (Wet van 27 mei 1999, Stb. 1999, 250) (Wet BEU) en de Wijzigingswet beperking export uitkeringen (Wet van 22 december 1999, Stb. 1999, 594) inwerkingtreding 1 januari 2000.

     Wegens de toegenomen internationale arbeidsmobiliteit heeft de regering eind jaren '90 aansluiting gezocht bij het in Europa meer voorkomende territorialiteitsbeginsel in socialezekerheidsstelsels. Volgens dit beginsel worden de uitkeringen slechts toegekend of uitbetaald voor zover de tot uitkering leidende feiten (bijvoorbeeld woonplaats van de gerechtigde of gezinsleden) zich voordoen op het eigen grondgebied en zolang de rechthebbende woonachtig is op dat grondgebied. De regering was bij invoering van de Wet BEU van mening dat de keuze voor de introductie van het territorialiteitsbeginsel met betrekking tot het recht op uitkering een belangrijke bijdrage kon leveren aan de rechtmatigheidsdoelstelling. Bij de export van socialeverzekeringsuitkeringen zijn de bevoegdheden en feitelijke mogelijkheden van de Nederlandse uitvoeringsorganen tot controle en verificatie van de uitkeringen beperkter dan in Nederland. Uitgangspunt van de Wet BEU is dat buiten Nederland slechts recht op een socialeverzekeringsuitkering bestaat indien Nederland met het  blz. 2  desbetreffende land een verdrag heeft gesloten waarin afspraken zijn opgenomen over de handhaving van de

 

 

 


Klik hier om de volledige, bijgewerkte pagina te verkrijgen.